Jednostopý nákladní přívěs za kolo



19.9.2005
Na setkání v Nivnici se Ruda objevil s novým přívěsem, imitací Bobyaku vyráběnou u nás.


Doma mi neustále ležel starý tailbox. Při mé proslavené podzimní nehodě (viz Lehobrno) zdemoloval přední blatník auta a sám přežil s menšími škodami, nějaké škrábance, ulomené dveře. Je to první laminátová věc co jsem kdy dělal, a trošku jsem to předimenzoval.
Rozhodl jsem se vykuchat z něj nepotřebné vnitřnosti, zaslepit některé z dveří, doplnit ho závěsem a kolečkem a používat jak přívěs.
Asi nejdůležitější na celé věci je získat více zkušeností s výrobou laminátových věcí. Proto jsem se rozhodl vyrobit si vlastní odpruženou vidlici a konečně tak zužitkovat starý tlumič co leží doma v šuplíku. Zároveň to nemíním zbytečně komplikovat nebo detailně propočítávat, koneckonců na tom nebudu jezdit, ale tahat to za sebou, takže riziko při selhání strukturální integrity je menší:-).
Tohle představuje veškeré plánování, nahoře je účtenka z cykloservisu (ta kniha ji má držet rovně, jinak s tím nemá nic společného):

Po prohlídce a proměření boxu se ukázalo, že zkoušet použít nějaké větší kolo než 12" by bylo poněkud divoké. Naštěstí měli v cykloobchodě kam chodím jeden 12" ráfek (60Kč), jeden plášť (95Kč), duši (55Kč) a levný náboj (95Kč).
Sehnat tak krátké špice je nemožné v ČR, nechat vyrobit drahé a zdlouhavé a vyplétat něco takového (navíc 36 děr v náboji a jen 20 v ráfku) taky nic moc. Takže přišlo na řadu další cvičení v laminování - paprskové kolo.
Nebudu se pokoušet o nic takového jako se dělá na silniční kola kvůli aerodynamice. Cílem je propojit obyčejný levný náboj s obyčejným levným ráfkem. Výsledek by měl vypadat trochu k světu.
Na tomhle obrázku je starý tailbox z pravé strany a u něj počáteční papírová šablona těch paprsků:

Šablona je jednoduše vystřižená z tvrdého papíru. Protože moc nedržela tvar a snadno se poškodila, podlepil jsem ji ještě jednou vrstvou osmdesátky skelné tkaniny.
Aby se kolečko za jízdy nevaklalo do stran nebo nebylo excentrické, je třeba zajistit přesnou vzájemnou polohu náboje a ráfku. O to stará jednoduchý přípravek. Ráfek leží v těch bločcícho nakraji, náboj se našroubuje osou do díry uprostřed. Celé je to z pár kusů dřeva co byly zrovna po ruce a po několika dnech laminování se na tom začínají hromadit skelná vlákna:

Šablonu jsem navlékl na střed náboje, přilepil k jednomu konci zevnitř, k plošce, v níž jsou díry pro dráty. Pak jsem náboj otočil tím koncem nahoru a přelaminoval jeho sřed a část paprsků a napevno tak spojil šablonu s nábojem. Pak jsem to znovu otočil a po krátkém laborování se svorkami jsem donutil paprsky ohnout se na správné místo. Pak jsem je přilaminoval k ráfku:

Používám metodu odkoukanou ze stránek Grega Kolodziejzyka z Kanady (http://www.adventuresofgreg.com/hpvlog/). Aby mi tkanina nejezdila sem a tam po ploše, na kterou ji chci přilaminovat, což s oblibou dělá po prosycení hlavně v místech kde se má ostře ohnout, šplíchnu lepenou plochu trochou kontaktního lepidla ve spreji, nechám uschnout a přilepím tkaninu. To lze zopakovat i ve více vrstvách. Pak je jen potřeba dobře to prosytit pryskyřicí, aby se dostala opravdu do všech vrstev. Zatím jsem zkoušel tři najednou a bez potíží.
Až to trochu zavadne, jde to do "trouby". To je krabice od bot s fénem na vlasy a s teplotním čidlem uvnitř. Regulace manuální, tzn. při dosažení cca 50°C to vypnu, pak zas zapnu, a vypnu, a zapnu... Nemusím čekat do druhého dne než to zatuhne, je to tak za hodinku až dvě.

Zatím mám hotovou jednu stranu kolečka. Nasadil jsem mu plášť a vypadá to dobře. Po nalakování (celý přívěs dostane nejspíš kombinaci červené a stříbrné, kolečko taky) to bude celkem k světu:

Při roztočení nejsou paprsky vidět a je to takové poloprůhledné:

Pokračování příště...

26.9.2005
Po dodělání stejných paprsků na druhé straně jsem celou věc přebrousil, nastříkal plničem, pak červenou barvou. Pak jsem si tři hodiny hrál s maskovací páskou a výsledek stříknul stříbrnou metalickou barvou. Ta sice údajně tvrdne pět dnů, ale trochu jsem ji zahřál fénem a nedočkavě odmaskoval už po čtyřiadvaceti hodinách a nasadil pneumatiku. Tady je výsledek:


Ještě je třeba očistit zbytky lepidla s pásky ze středu náboje a asi se pokusím vylepšit některé nedokonalé detaily štětečkem. Výrobce metalické barvy doporučuje bezbarvý lak navrch, což asi udělám taky.
Pokračování příště...